Paganinikontraktet – så tyckte jag…


Ok, så här tänker jag mig att den här boken har kommit till:

Alexander Ahndoril och Alexandra Coelho Ahndoril sitter och brainstormar hemma.
Alexander: Alltså fan vad den där Stig Larssons böcker säljer. SÅ bra är de ju inte.
Alexandra: Jag veeeeeet!
Alexander: Alltså jag skulle lätt kunna skriva tre action-böcker, utan att tveka.
Alexandra: Jag veeeeet!
Alexander: Jag tror jag ska göra det! Är du på?
Alexandra: Ehh skiter björnarna i skogen.

Ett par dagar senare på Bonniers HK.
Alexander: Jo men alltså det ska vara mycket action. Och ganska rått. Mycket sprängladdningar. Och sen ska det finnas en hjältinna som är liten och späd för då kanske man tänker lite på Lisbeth Salander och de böckerna var ju bra. Men för att det inte ska bli alltför obvious så får hon vara ljus och vän istället för mörk och hård. Men bara på utsidan så klart. Sen tänkte vi dra en parallell till John Bauer för att få in det skandinaviska, för det kommer göra sig skitbra om det blir Hollywood-produktion i framtiden.

Bonnier-människa: Skitbra I love it! Men nu har ju Millenuim-böckerna fått så sjukt mycket uppmärksamhet eftersom Stig gick och dog. Det där PR-monstret med arvstvisten blir svår att bräcka. Men om ni skriver under pseudonym och vi gör en big deal att hemlighålla vem ni är så kanske det kan ta fjutt?

 A & A: skitbra, vi är på!

Summering: boken är väl helt ok om det inte vore för att man hela tiden funderar på exakt HUR mycket ”Keppler” och Bonnier har försökt rida på Millennium-vågen. Bleka kopior är inte min melodi och om det inte är din heller så rekommenderar jag dig att läsa om Millennium-böckerna i stället.

Kommentera

