Nyårslöfte

Jag har funderat ett tag på det här med nyårslöfte. Att till exempel lova att man ska sluta röka eller äta nyttigt eller träna minst tre gånger i veckan känns ju onekligen ganska gjort. (Det funkar inte kan vi väl vara eniga om…)
Samtidigt så känns nyår (samt någon gång i augusti när semestern tar slut) som ypperliga tillfällen att ta tag i saker man tycker sig ha ett behov av att ta tag i.
Jag har funderat mycket på om och vad jag skulle behöva ändra och kommit fram till att min garderob ligger nära till hands. Jag tänker shopping-detox (så 2010 men va tusan).

Jag resonerar så här:

– Jag har massvis med kläder.
– Jag har massvis med kläder jag inte använder (trots otaliga rensningar).
– Jag har en medicinboll på magen, vilket betyder att det enda jag kan investera i garderobsmässigt är platta skor, accessoarer och fula gravidplagg.
– Att shoppa för post graviditet säger ju sig  självt vilken fantastiskt dålig idé det är.

Faktum är att det aldrig kommer att komma ett bättre tillfälle för en total shopping-detox. Mitt preliminära mål är 5 månader, alltså fram till den sista maj. Totalt cold turkey, det som finns i garderoben står till förfogande men butikernas utbud är off limit!
Jag tror att det kan bli tufft. MEN samtidigt kan jag titta tillbaka på min första graviditet och hämta inspiration där. Då var jag ganska duktig på att nyttja de plagg jag hade och arbeta med accessoarer. Problemet var att jag hade lite orealistiska mål för hur snabbt gravidkilona skulle försvinna och när de inte var borta efter 6(!) veckor fick jag lite panik. Detta i kombination med mina nya roll som mamma som jag inte var helt klar över hur jag skulle tackla resulterade i att jag gick ut och panik-köpte plagg ap-fula plagg som sedan aldrig använde. Detta vill jag undvika den här gången (jag borde med andra ord köra i 8 månader minst…) Alltså inte fler köp under graviditeten och inte heller de närmste månaderna efter graviditeten.
Som den tävlingsmänniska jag är har jag lagt fram förlaget för Maken och bestämt ett vad.
Och eftersom jag hatar att förlora mot maken nästan lika mycket som jag älskar att unna mig fina saker då och då så kan det vara motivation tillräckligt!

4 thoughts on “Nyårslöfte

  1. Det klarar du säkert! Du har kanske sett: http://www.alexmo.se/p/kladutmaningen-20.html. Med ofrivilligt köpstopp (läs fattig student) har jag kommit på att det är ganska kul också. Jag har blivit mer kreativ och hittat nya kombinationer med det jag har. Blir man sen riktigt sugen på något nytt får man botanisera bland sin sambos kläder… 🙂 Lycka till!

  2. […] Den häringa shopping-detoxen jag gav mig på har i sanningens namn gått… så där! Jag får skamset erkänna att jag agerat precis likadant som efter förra förlossningen. Lite panik av en kropp som inte går att känna igen har resulterat i en del ogenomtänkta köp. Nu är jag förvisso nöjd med de köp jag gjort men trots att garderoben svällt så slutar det alltid med att jag drar på mig samma plagg och de senaste veckorna har detta varit hoodie och gravidjeans. Not so piffigt! Men idag gjorde jag en rejäl djupdykning i den egna garderoben. Provade och granskade med ett kritiskt öga. Testade olika kombinationer och plockade bort sådant som jag inser inte är smickrande för en post-förlossning-kropp. Det var riktigt roligt, efter ett tag blev jag oerhört inspirerad och taggad. Hittade en hel hög nya kombinationer och fick en schysst nytändning på plagg jag tidigare dömt ut. Nu hoppas jag att sol och värme ska hålla inspirationen uppe så att Britta-tofsen, hoodien och illa sittande grav-bralls är ett minne blott!   Share this:TwitterFacebookLike this:GillaBli först att gilla denna post. Det här inlägget postades i Shoppingdetox och har märkts med etiketterna garderobsinventering, shopping-detox. Bokmärk permalänken. ← Fanny & Alexander […]

Kommentera

