Mina hjältinnor!

Efter tre dagar på tu man hand med min minst sagt energiske son är jag helt slut. Och jag har sagt det förr och jag säger det igen: singelmammor, vilka hjältinnor. För även om det är mysigt att ha så mycket egentid med min son så är det också förbaskat skönt att vara hemma igen och kunna säga till Maken att han får ta nattningen eftersom ens egen ork och tålamod tryter.

Och när vi ändå är inne på ämnet ”hjältinnor” så har jag en grupp till som passar in i den kategorin: förskolepedagoger med egna småbarn.

Jag menar tänk dig följande scenario: du går upp på morgonen när din/dina telningar bestämmer att det där dags (kan vara allt mellan 05- 08) och börjar med ett blöjbyte (detta är extra nice att kombinera med gravidillamående). Du gör frukost som du en halvtimme senare får sanera resterna av på golv, bord, stolar, väggar och på en dålig dag även från tak. Näsföljande halvtimme jagar du bångstyrig Kotte/ar för att få på body , byxa, tröja, strumpor, termobyxor, jacka, halsduk, vantar, mössa och skor. Kan jämställas med att knö ner en bläckfisk i en nätpåse. När du väl är klar och du har knäppt sista knappen i jackan (och svetten rinner längst med din rygg) – då bestämmer sig dit älskade barn för att bajsa. Detta försenar din avgång till dagis med ca 20 minuter och spräcker där med utsatt tidsplan och irritationen är ett faktum.
Hur politiskt inkorrekt det än må vara så är det därför en ganska stor lättnad när avlämningen på dagis väl är avklarad. För att man vet att de följande 6-8 timmarna slipper man tänka på bajsiga blöjor, Kottar som snubblar och slår sig, matrester på golvet, vantar som inte vill sitta rätt och näsor med abnormt mycket snor.
Undantaget förskolefröknar med egna småbarn. De går med all största sannolikhet igenom samma stressiga morgonprocedur som alla oss andra. Med den stora skillnaden att de ska fotsätta ägna resten av dagen åt alla bestyr som kommer med småbarnskitet.
Fasiken vad jag tycker att de förtjäna all cred i hela världen!

Gosig OCH busig som få!

Kommentera

