Ursäkta men jag bryr mig faktiskt inte!

Igår träffade jag en kvinna som hade fått sitt första barn för tre månader sedan. Jag är själv mamma och vet hur stort och galet det är att få barn. Men tack och lov så försvann inte mitt vett ut med efterbörden (härligt ord det där) som det tyvärr verkar göra på en del kvinnor – ovan omnämnda kvinnan inkluderat. Efter fem minuter i hennes sällskap var jag tvungen att avlägsna mig från platsen för att undvika att en av Kottens blöjor hamnade långt ner i hennes hals. På dessa fem minuter hade hon hunnit berätta om sin förlossning ”nej du vet jag ville ju inte åka in men min man ringde förlossningen men jag tyckte ändå att det var onödigt och precis som jag misstänkte så avstannade värkarna när vi kom in men vi fick ändå stanna kvar och tur var väl det för hade de skickat hem oss hade jag minsann fött hemma” (eller hur!), ”hur STORT hennes barn var när det föddes” (4 kg inget ovanligt idag) och hur stadig hon var ”fem minuter har hon stått som längst” (använder du tidtagarur eller?) och att hennes unge minsann som hela nätterna och att hon ammade 19 (!) gånger per dag!
Det finns inget som gör mig så vansinnigt trött i huvudet som nyblivna föräldrar som tror att främmande människor också tycker att deras små nytillskott är centrum i universum. Mitt barn är centrum i universum för mig och ett gäng människor i min närhet. För dessa människor delger jag hur många tänder min Kotte har fått, vad han åt till frukost, hur han ligger till på längdkurvan och hur många blöjor jag bytte på honom igår. Men resten av världen besparar jag denna information. Tänk vad gött det vore om resten av världen visade samma respekt tillbaka!

2 thoughts on “Ursäkta men jag bryr mig faktiskt inte!

  1. Hahahahah! Sjukt. Kunde inte sagt det bättre själv. Var med om precis samma sak för någon vecka sen. Jag är så trött på nyförlösta kvinnor. Och förlossningar. Sjukt bra inlägg!

Kommentera

