Det här med att ett hem är en borg…

När man blir gravid kan en av de konstiga egenskaperna man får dras med (förutom en ständig känsla av baksmälla, sug efter socker, humörsvängningar etc) vara ett plötsligt och ganska överväldigande behov av att ”boa”. Dvs fixa och trixa i hemmet. Mitt bonings-behov balanserar på gränsen till dårskap vilket gör vår nuvarande boende-situation om möjligt ännu mer påfrestande. På den fronten har vi fortfarande inte kommit särskilt långt om man säger så. Vi har en del krav, det har vi. Saker som finns med på listan är till exempel:
* Rejäl hiss, ingen av oss tänker släpa en dubbelvagn upp och ner för X antal trappor de närmaste åren.
* 3 sovrum. Ett till oss, ett till kottarna och ett till mitt entourage med skåningar som tenderar att dundra in med jämna mellanrum. Jag är extremt tight med min familj och därför måste de kunna komma och hälsa på utan att behöva känna sig i vägen på vardagsrumssoffan.
* Balkong. Jag kan inte bo i en lägenhet utan balkong, det blir allt för instängt.
* Gärna en barnvänligt innergård.
* Inte för högt upp så att Kottarna kan trilla ner och slå ihjäl sig.
* Inte för långt ner så att folk kan gå och titta in.
* Utsikt – ja tack!
* Närhet till kommunikation

Ja och så vidare… Kravlistan är ärligt talat ganska lång. Men med tanke på att jag ska ha barn snart igen befinner jag mig i en sits som gör mig ganska iskall på arbetsmarknaden för tillfället (fantastiskt planerat, jag vet…) vilket betyder att vår budget de facto är något begränsad och där med också objekten vi kan vara med att slåss om.

Jag har hela tiden vägrat att titta utanför tullarna, hela poängen med flytten var ju att slippa pendla. Men det är nog dags för undertecknad att krypa till korset. Vi ska bli tvåbarnsföräldrar till våren. En trädgård och en icketrafikerad stadsdel med närhet till natur smäller nog faktisk högre än att kunna krypa ner till Ljungans när lusten faller på (det vill säga aldrig med två barn i släptåg). Så till helgen står husvisning på schemat. Inget stort och fancy men mysigt, nära stan och med en förskola som granne och en lagom stor trädgård (solrosen är det enda jag lyckats med att odla upp under hela mitt vuxna liv…)
Kanske att det kan vara lösningen på vår än så länge olösta bostadssituation!?

Kommentera

