Bibliotek!

Stockholm har många bra saker som Malmö saknar (bra restauranger, öppna förskolor i varje stadsdel, caféer som serverar mer än ciabatta, badplatser mitt i stan etc). Men en sak finns inte i Stockholm. Malmö Stadsbibliotek. Jag ÄLSKAR verkligen MSB. Den gamla delen kombinerat med den moderna tillbyggnaden ger en perfekt balans mellan gammalt och nytt. Luftigt och fräscht, brett utbud, bra personal som alltid bidrar med trevlig bemötande. Jag har spenderat åtskilliga timmar på MSB. Lånat böcker, filmer och musik. Förkovrat mig i språk, matlagning och sömnad. Lokalen har också fått agera studierum då hemmet känts allt för distraherande.
Därför tänkte jag ge bibblan på Medis en chans idag. Men det blev tummen ner direkt.Mörkt, murrigt och ganska schabbigt. Dessutom verkar det vara en samlingsplats för cocko-balls av alla de slag. (Jag borde i och för sig anat oråd av ”tipsen” på hemsidan.)
Jag inser att alla har rätt att vistas på en allmän plats men när det sitter en kvinna och grymtar som en gris i lässalen (där meningen är att tystnad ska råda) är min irritation inte långt borta.
Nej då får jag mer arbetsro på Bagel Street Café eller Rival bland högludda småbarn och Jordin Sparks skrålande i högtalarna.

No more library med andra ord!
Saknat!

Lämna en kommentar